nedeľa, 1. januára 2017

5x Recenzia

Všetkým vám želám šťastný nový rok plný zdravia, šťastia, úspechov, lásky a hlavne skvelých kníh! Keďže jedno z mojich predsavzatí je dopísať všetky recenzie neprečítaných kníh a začať rok „s čistým štítom“, rozhodla som sa na začiatok splniť si aspoň niečo a trochu si to uľahčiť (pretože napísať niekoľko celých recenzií za takú krátku dobu nie je u mňa celkom možné *nervózny smiech*) a v tomto príspevku tak nájdete 5 mini-recenzií na niekoľko kníh, ktoré akosi ostali pozabudnuté. Nakoniec sú však tu!

Všetky skvelé miesta
Na začiatok by som povedala, že Všetky skvelé miesta sú melancholický, o vtipy okradnutý Green. Námet je, samozrejme, originálny – ide o dvojicu tínedžerov, ktorí majú podobné psychické rozpoloženie a aj keď sa spočiatku veľmi nemusia, nakoniec si k sebe nájdu cestu a zažívajú niekoľko dobrodružstiev, kedy sa sami sebe navzájom otvárajú. Aj keď je však dej mierne nezáživný, prirovnanie ku Greenovi platí najmä pri skvelo a uvážene tvorených postavách, ktoré majú zložité charaktery a minulosť. Vedľajšie postavy sa týmto opisom pýšiť nemôžu, no i tak majú svoje kvality. Jennifer Nivenová ako Green do svojho diela pridala i nespočetné množstvo metafor, vyjadrených všade, kam sa pozriete, a ktoré pochopíte až po dočítaní. Takto vznikol unikátny, srdcervúci príbeh, ktorý vám síce nedodá zmysel života, ale pohladí dušu a určite zaujme. Len mu treba dať šancu a presvedčiť sa na vlastnej koži.

Valentina
Knižka s perfektnou obálkou, ktorú som objavila v zľave na BookDepository sľubovala dystopický príbeh o arogantnej štrnásťročnej princeznej, ktorá žila v Citadele na jednom z mála bezpečných ostrovov sveta. Okolie totiž obklopovali tzv. zlé pôdy (angl. badlands), v ktorých vládli nepokoj, hlad a smrť. Valentina je však skutočne štrnásťročné dievča so všetkým, čo k tomuto dievčenskému veku patrí. Kniha tak obsahuje mnoho nečakaných, miestami zbytočných scén a častí plných jej psychických výkyvov a neusporiadaných myšlienkových pochodov. Okrem toho sa prvú polovicu knihy správa ako ozajstná princezná s jej rozkazmi, rečou a celkovo správaním. Knižka sa ale číta dobre a ak sa týmito „pubertálnosťami“ prehryziete, natrafíte aj na vtipné momenty a vety s naozaj zmyselnou myšlienkou. A keď sa Valentina so svojimi priateľmi vydá zistiť, čo za nebezpečenstvo to leží na zlých pôdach, dej naberie dynamickosť, zaujímavejšie zážitky a znesiteľnejšie dialógy. Treba však prizerať nato, že knižka je písaná priemerne pre trinásťročného školáka, a teda i jazyk je zjednodušený a prostredie miernejšie oproti realite. Kniha však má správnu dávku akcie a ku koncu i ľudskosti (!) a ukazuje vývoj človeka počas jeho najzložitejšieho obdobia v živote so zopár bonusmi.

Rudá jako rubín
Gwendolyn žije v rodine, ktorá pozná cestovanie v čase, známe už niekoľko storočí. Zasvätení však zistili, že jeden z drahokamov alebo ľudí obohatených o gén, vďaka ktorému sa stanú cestovateľmi, je ale jej sestra – Charlotte. Tá má akurát príznaky blížiaceh
Skvelý dej tvorí skvelý príbeh o cestovaní v čase pre násťročných. Gierová vie originálnym námetom zaujať čitateľa a napomáha tomu aj jej zaujímavý, jednoduchý a často vtipný štýl, ktorý si zamilujete. Kniha má vďaka nemu spád a číta sa rýchlo. Autorka má cit pre detail – nájdete tam aj niekoľko rodostromov, zápiskov Strážcov a historických opisov. Postavy sú taktiež geniálne a tínedžer si v knihe určite nájde to svoje. Aj keď možno zaúčinkoval častý klišé trend, kedy hlavný hrdina je obyčajný, dokým ho nepostretne niečo nezvyčajné a začína spoznávať nový svet a čitateľ sa s ním tak rýchlo stotožní, stále môžeme hovoriť o výbornom počine v takmer všetkých ohľadoch.
o sa prvého premiestnenia do minulosti, no tie nie a nie prísť. Naopak Gwendolyn trpí stupňujúcimi sa otrasmi a keď sa ocitne na ulici neďaleko jej bydliska, avšak o sto rokov mladšej, zisťuje, že gén majú obidve. Alebo len ona? Chtiac či nechtiac, razom je zatiahnutá do dejiska drahokamov a cestovania v čase, no tentokrát bez výučby, ktorú Charlotte dostávala od narodenia. Zvládne to?

Darca
V románe Darca čitateľ spoznáva svet, ktorý možno nájsť v dnešných dystopických sériách pre násťročných ako je Divergencia či Hry o život, no len málokto vie, že predchodca týchto diel bol práve Darca vydaný už roku 1993. Kniha predstavuje na prvý pohľad utopický svet, ktorý sa vyznačuje dokonalosťou, rovnakosťou a pravidlami. Jednotlivcom sú pridelené zamestnania, partneri, bydliská, počet detí či dokonca denné plány. Takéto komunity fungujú už niekoľko desiatok rokov pomocou pravidiel, metód a základných formuliek, ktoré každý používa. Ľudia nepoznajú zvieratá, farby a žijú pokojným, príjemným no mechanickým a bezcitným životom, ktorý, vyzerajúc, vyhovuje všetkým. A komu sa náhodou nepáči, ten je z komunity prepustený.
Čitateľ sleduje žitie jedenásťročného Jonasa, ktorého čoskoro čaká slávnosť Dvanástok (deti vo veku 12 rokov). Tieto deti zanechajú detstvo a pomocou pozorovania kompetentných im je pridelené zamestnanie, na ktoré sa v komunite najlepšie hodia. Jonas však dostane netradičnú prácu a má príležitosť spoznať minulosť nie len Komunity, ale dávneho ľudstva, ktoré sa dopúšťalo chýb a žilo úplne odlišným životom.
Darcu, ktorý nesvieti príliš akčným, ale naopak zaujímavým dejom, by si mal prečítať skutočne každý. Dielo odovzdáva veľké posolstvo a myšlienku zachovania ľudstva, jeho tradícií a bežných vecí, ktorých veľkú cenu si ani neuvedomujeme. Napriek tomu, že Lois Lowry ho napísala pred viac ako 20 rokmi, predbieha dobu a dnešnému človeku prináša cenný materiál na zamyslenie.

V tmavej chodbe
Kratučký román pohybujúci sa v žánroch hororu a detektívky hovorí príbeh strašidelnej internátnej školy Blackwood ďaleko v horách na konci sveta, ktorá je opradená tajomstvom. Kit má už hneď po príchode nepríjemné pocity, no rodičia i ona sama je presvedčená, že je to len prvotný, zbytočný strach a únava z cesty. Neskôr sa však o
Ako vidíte, Lois Duncanová prináša naozaj zaujímavú a premyslenú zápletku, ktorá nanešťastie skončila skôr, ako dostala priestor prejaviť sa. Postavy sa na 184 stranách nestihli vyvinúť, hoc to bol autorkin zámer súdiac podľa rozhovoru na konci, a tak bol vzťah čitateľa k charakterom viac-menej neutrálny. Atmosféra však bola vykreslená naozaj znamenite, až to človek cítil a strany plynuli veľmi rýchlo, pričom ja som túžila vedieť, čo bude ďalej. Príbeh záhad sa stal možno príliš jednoduchým bez nejakých výrazne strašidelných prvkov (čo mi bolo i ľúto), ale nebolo to, samozrejme, zlé. Knižka netrpela prehnanosťou, naopak vynikla ako realistický počin určený nenáročným tínedžerom. Od začiatku sa niesla v negatívnom a melancholickom štýle a aj keď vyznel možno jednoducho a primitívne, ako jednohubka na Halloween či ponurú náladu to určite nie je zlá voľba.
bavy znásobujú, keď zisťuje, že má len tri spolužiačky a nielen ona zažíva nezvyčajné až desivé nočné mory. Alebo je to skutočnosť? Dievčatá zisťujú, že sú dobré vo veciach, ktoré im predtým nikdy nešli a sama Kit zrazu imponuje hre na klavír, pritom vôbec nemá rytmus a v noci sa budí s boľavými prstami a nevyspatá. Na Blackwoode je určite niečo divné a ona sa rozhodne zistiť to a hlavne ujsť skôr, než bude neskoro..

Čítali ste niektorú z týchto kníh? Čo vy na ne?
Prečítali by ste si niektorú?

Pri kliknutí na hodnotenie sa dostanete na GoodReads